E-böcker

I går kväll kom jag ett steg närmare att bli klar med e-boksversionen av Sången om Camilla, min debutroman från 1984 (som då hette Och natten är lång och svår). Romanen handlar om några ungdomar i 20-årsåldern och utspelar sig på sjuttiotalet. Berättelsen är inspirerad av Anders F Rönnbloms platta Ramlösa kvarn från 1972 (som jag skrev om ett par inlägg längre ner).

Nu återstår lite pyssel, bland annat måste jag skapa blankrader för att få till en snyggare typografering på försättsblad i e-boken. Äntligen får ipaden tjänstgöra till det den var tänkt för, i alla fall i mina tankar, när jag köpte den. Till att testa hur det blir när ett stycke text konverterats till en epub-fil. Den var också bra när jag skulle läsa igenom manuset till min kommande roman. Om jag hade läst på papper skulle jag suttit med pennan och markerat allt jag tyckte var kasst, och därigenom stört läsrytmen. I stället gjorde jag snabbt en e-bok av den, vilket förvandlade mig till läsare i stället för kritisk författare.

Eftersom jag älskar pocketböcker har jag aldrig ens inbillat mig att jag skulle bli en stor anhängare av e-böcker. Men jag vill ju hänga med i tekniken, och kommer att göra e-bok av mina övriga romaner också. Den senaste tiden har jag gått ett steg till: jag har köpt några e-böcker.

Men det dröjer nog innan jag överger papper för den elektroniska boken. Även om det är praktiskt att kunna ligga och läsa i ett mörkt sovrum, föredrar jag tänd lampa och papper. Det enda som faktiskt är bättre men e-boken är att det finns inbyggd klocka i läsplattan, samt att jag snabbt får veta hur många sidor det är kvar av kapitlet jag läser. Utan att jag behöver bläddra.

Fast i grund och botten handlar allt om huruvida det man läser är bra eller inte. Om texten inte fångar mig spelar det ingen roll om jag läser på papper eller platta.

4 thoughts on “E-böcker

    • Jag lovar att rapportera vidare om hur det går. Misstänker att det återstår en del tekniskt krångel innan boken finns tillgänglig att ladda ner på exempelvis Adlibris. Men det är spännande!

  1. Jag tycker det är så himla jobbigt att sitta och läsa långa texter på skärmen. Det klarar jag inte av – eller rättare sagt min nacke. Därför är jag fast i det gamla med ”bok i hand”.
    Intressant i alla fall när det kommer nya möjligheter för de som kan ta till sig dem!

    Kvällshälsning från ett regnigt norr och kolsvart ute igen. Snöpudret försvann hastigt!

  2. Jag tycker inte heller om att läsa stora stycken text på datorn. På jobbet gör jag pappersutskrifter av sidor jag gjort och läser igenom, det är lättare att läsa på papper. Att läsa på läsplattor ger nästan samma upplevelse som en vanlig bok. Man till och med ”bläddrar”. Och en läsplatta är ungefär lika stor som en bok. Men de är tyngre än en pocketbok.

Kommentera

